Træn dig til et længere og sundere liv

Motion bør være et vigtigt element i alle menneskers liv. Det er godt for kroppen, og du vil opnå et både længere og sundere liv ved at træne jævnligt og være i god form. For mere info omkring træning og motion kan du læse mere på csl.dk. Nedenfor gennemgås en række elementer, du bør have fokus på for at inkorporere træning og motion i din hverdag på den bedst mulige både.  

Vælg en træningsform, der passer dig  

Når du skal bruge motion og træning til at leve længere og sundere, er der tale om, at du skal begynde at træne og gøre det resten af livet. Derfor er det også vigtigt, at du finder den træningsform, der passer dig bedst både i forhold til belastning og interesse. Udgangspunktet er, at alle kan træne på den ene eller anden måde. Har du fx dårlige knæ, kan du typisk alligevel cykle og svømme, ligesom andre skavanker også kan imødekommes i forskellige træningsformer. Du har altid mulighed for at skifte træningsform over tid, det vigtigste er bare, at du gør noget, du kan lide, så du ikke går sur i det på et tidspunkt.  

Skift evt. træningsform med årstiden  

Der er mulighed for at skifte træningsform efter årstid. Er du fx løber, kan du løbe ude året rundt, men hvis du enten syntes det bliver for koldt eller for varmt, er det muligt at skifte mellem netop ude- og indendørsaktiviteter. Er du fx fritidscykelrytter, kan du godt vælge at cykle året rundt med en hometrainer om vinteren, der gør det muligt at cykle hjemme i stuen. Ligeledes kan man skifte til spinningcyklen nede i det lokale fitnesscenter, når det bliver for koldt udenfor. Der er også nogen, der skifter mellem to sportsgrene, fx løb om sommeren og svømning om vinteren.   

Undgå skader  

Uanset om træning er noget, du lige skal til at starte op med, eller om du har trænet i årevis, så er det væsentligt at have fokus på at undgå skader. Skader er både ubehagelige, og kan sætte en langt tilbage, i forhold til det man har opnået, hvorfor det for alt i verden skal undgås. Dette gøres typisk ved at undgå en for høj intensitet i træningen over en kort periode. Det er vigtigt at starte blidt ud, når formen skal øges samt huske restitution. Dertil kommer at huske opvarmning inden hvert træningspas, så du sørger for, at kroppen er tilpas varm. For at undgå skader er det ligeledes vigtigt at træne sine muskler løbende ved hjælp af styrketræning for generelt at have en stærk krop, der er i balance.  

Hav fokus på kost for optimal udnyttelse af din træning  

For at få mest muligt ud af din træning er det vigtigt at have fokus på din kost sideløbende. Det du spiser, har en stor betydning for din krop og dens ydeevne, og det er derfor vigtigt at spise masser af grønt og magert kød og samtidig undgå det umættede fedt. På denne måde vil du få mest muligt ud af træningen i forhold til både forbrænding og ydeevne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *